Treskiktsfärg
En treskiktslack byggs upp i tre lager/skikt - basfärg, mellanlack och klarlack. Tillsammans bildar dessa tre lager ett snyggt "djup" i kulören som inte går att återskapa med ett enstaka lager. Treskiktsfärger blir allt vanligare på moderna bilar och motorcyklar.
1. Basfärg
Första färgskiktet i samma kulör som fordonet.
2. Mellanlack
En transparent lack i liknande ton som basfärgen som skapar pearl/metallic-effekt. Basfärgen lyser igenom detta transparenta skikt och tillsammans bildar dem kulörens unika djup. Mellanlacken appliceras ofta i flera omgångar och lager.
3. Klarlack
Sista lagret. Transparent lack som både skyddar färgen och ytterligare förstärker djupet i kulören.
Applicering
3-skiktslackeringar är vanligare än någonsin men kan det vara svårt att reparera dem - även för erfarna lackerare. Skillnader i appliceringsteknik kan avsevärt påverka kulörprecisionen och om du eftersträvar ett perfekt resultat rekommenderar vi att du övar, läser på och testar dig fram. Öva t.ex. på mindre separata plåtbitar och anteckna processen samt resultaten.
Mellanlagret har stor påverkan på kulörprecisionen. Ju fler lager som appliceras, desto mer varierar kulören – mörkare eller ljusare (oftast mörkare).
Ett tips är att använda spraykort eller plåtbitar där du successivt adderar fler mellanlager och testar dig fram till rätt nyans.
Varför applicerar biltillverkare treskiktslackering på nya bilar?
Helt enkelt för att det är snyggt! Nackdelen är att det blir rätt krångligt och kostsamt för konsumenter att reparera.